خرید و فروش بذر سبزی و یونجه در اصفهان بذر گل بذر صیفی بذر گیاهان دارویی

خرید و فروش بذر سبزی و یونجه در اصفهان گل صیفی بذر گیاهان دارویی

فروش بذر سبزی ویونجه در اصفهان

آدرس اینستاگرام

فروش بذر سبزی و یونجه در اصفهان

خرید و فروش بذر سبزی و یونجه در اصفهان بذر گل بذر صیفی بذر گیاهان دارویی

خرید و فروش بذر سبزی و یونجه در اصفهان گل صیفی بذر گیاهان دارویی

خرید و فروش بذر سبزی و یونجه در اصفهان  بذر گل  بذر صیفی  بذر گیاهان دارویی

خرید و فروش بذر سبزی و یونجه در اصفهان | گل | صیفی | بذر گیاهان دارویی 09132163404

فروش بذر گیاه دارویی-گاوزبان ایرانی

جمعه, ۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱ ق.ظ

 

 

 

فروش بذر گیاه دارویی-گاوزبان ایرانی

 

 

گاوزبان ایرانی

 

گاوزبان ایرانی گیاهی است از جنس Echium با گونه های علفی، درختچه ای یکساله تا چندساله، با برگ های ساده و گل های قیفی شکل کم و بیش نامنظم که قسمت های سبز آن معمولاً کرک دار است. برخی گونه ها تزئینی و برخی دیگر در مصرف دارویی دارند. پراکنش آن در جزایر قناری، اروپا، غرب آسیا، شمال وجنوب آفریقاست.

گیاهشناسی:

گل گاوزبان ایرانی گیاهی علفی دو یا چند ساله است. دارای ریشه های نیمه غده ای که به صورت عمودی تا عمق 50 سانتیمتری در خاک فرو میرود و به علت داشتن ریشه اصلی و فرعی و استفاده از رطوبت عمق خاک، مقاومت آن در برابر خشکی زیاد است. برگ ها زبانه ای، روزت، ساقه و برگ ها پوشیده از کرک های زبر و خشن هستند و گل آذین با گل های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می آیند.

 

فروش بذر گیاه دارویی-گاوزبان ایرانی

 

فروش بذرسبزی و یونجه در اصفهان

 

 

اکولوژی:

این گیاه بسیار مقاوم به سرما است. به طور کلی شرایط آب و هوایی مناطق کوهستانی سردسیر، نیمه مرطوب (بهارو تابستان با باران های متناوب)و خاک های مرطوب با زهکش مناسب برای کشت این گیاه مناسب می باشند ولی خاک فقیر را نیز تحمل می کند. آفتاب بسیار شدید عملکرد آن را کاهش می دهد. اسیدیته مناسب آن 6 است. این گیاه تا حدودی مقاوم به خشکی است و به آبیاری مداوم نیاز ندارد. گاوزبان در اکثر خاک ها رشد می کند. در اکثر مناطق خشک و نیمه خشک و در خاک های سبک و سنگین رشد خوبی دارد. نیازآبی آن 6 یا 8روز یک بار در فصل گرم می باشد.

خواص درمانی و کاربردها:

گاوزبان حاوی مواد موسیلاژی، قندی، تانن و ترکیبات فنلی ونیز مقدار کمی آلکالوئید است(آرام بخش). گاوزبان حواس پنجگانه آدمی را تقویت می کند. دمکرده آن نشاط آور و رنگ رخساره را باز می کند. غم و غصه را کم کرده و برای کسانی که با خود حرف می زنند بسیار خوب است. برای زنان بارده و کودکان مناسب نیست.

 کاشت، داشت و برداشت:

تکثیر گاو زبان ایرانی با استفاده از بذر در فصل پائیز و بهار انجام می شود. بهترین زمان کاشت بذر در فصل پائیز (چنانچه منطقه دارای زمستان خیلی سرد نباشد) است در این صورت گیاهان سبز شده در اردیبهشت ماه سال بعد به گل می نشینند، در حالی که گیاهان کاشته شده در بهار هیچ وقت زود تر از تیرماه گل نمی دهند. برای این کار در پائیز یا بهار بذر گیاه را با دست و یا دستگاه های مخصوص در زمین پاشیده و پس از جوانه زدن و پیدایش گیاه جوان فواصل آنها را نسبت به هم تنک کرده تا فاصله هر گیاه با گیاه بعدی 30 سانتی متر باشد. این گیاه به صورت مستقیم در زمین اصلی و همچنین از راه خزانه گیری و نشاکاریقابل تکثیر است. عمق کاشت بذور 2-3 سانتیمتر می باشد. بهترین روش،روش نشا کاری است. نشا ها را در مرحله 2 برگی و گاهی تا 6 برگی به زمین اصلی انتقال داده و کشت می کنند.کشت این گیاه در مناطقی که بارندگی کافی و پراکندگی بارش آن مناسب باشد به صورت دیم  میکارند. میزان بذر لازم برای کشت این گیاه 5-7 کیلو گرم در هکتار است. تراکم مناسب برای آن حدود 100000 بوته است. عمر مفید بوته گاوزبان 2 سال و بیشینه عمر آن 4 سال است. اما در مناطق خشک مانند اصفهان نیاز به آبیاری مرتب است. جوانه زنی  آن 5 تا 21 روز بـطول می انجامد و دمـای مناسب جوانه زنی 21 درجه سانتیگراد می باشد.

داشت گاوزبان ایرانی:

 بعد از سبز شدن بذرها ، باید عملیات تنک کردن صورت پذیرفته تا فاصله کاشت مناسب گردد.

وجین: وجین علف های هرز مزارع گل گاوزبان، باید به طور مرتب در طول سبز شدن و استقرار گیاه، انجام گیرد، بهتر است این عمل با کولتیواتور انجام شود.

روش برداشت گاوزبان ایرانی: مشکل ترین مرحله در کار با گل گاوزبان، برداشت آن است،کاری پرزحمت و کم بازده که تقریبا باید از طلوع آفتاب کار برداشت را شروع کرد و با توجه به وزن کم گل، تعداد زیادی گل را باید برداشت کرد تا یک سبد پر از گل شود. برداشت محصول زمانی صورت می گیرد که گیاه دارای گل باشد در این موقع ساقه گیاه را از قاعده قطع نموده و به صورت بسته هایی در می آورند و سپس جهت خشک کردن در جریان هوا آن ها را به انبارهای مخصوص منتقل می سازند. از هر هکتار زمین زراعی معمولاً معادل 900 تا 1100 کیلوگرم سر شاخه گلدار خشک شده به دست می آید که می توان گل های آن را با دست از سر شاخه ها جدا نمود.(میزان گل استحصالی 300تا350 کیلوگرم است)

جام های گل گاو زبان را هم زمان با گل دهی گیاه یعنی از آغاز اردیبهشت تا خرداد ماه با دست جمع آوری می شود. برای بالا رفتن کیفیت اندام دارویی آن را باید در سایه با دمای ملایم و در سطح وسیع، برای جلوگیری از رشد قارچ ها و از بین رفتن گل ها، خشک نمود. در گاو زبان ایرانی فقط گل برداشت می شود. در سال اول گیاه به صورت رزت بوده و از سال دوم گل می دهد که تا 7 الی 8 سال رشد و نمو گیاه می تواند ادامه داشته باشد. بیشترین بازده این گیاه در سال های چهارم و پنجم رشد آن است که بالاترین میزان گل را تولید می کند. گل دهی از نیمه اردیبهشت آغاز شده و تا تیر ماه ادامه دارد. بعد از شکفته شدن گل ها باید آنها را برداشت نمود که در غیر این صورت بعد از دو تا سه روز گل ها شروع به ریزش می کنند. گل های جمع آوری شده به ارتفاع  2 سانتیمتر پهن می کنند و برای آن که آفتاب نخورد، روی آن را پارچه تمیز انداخته یا سفره های پلاستیکی یا  پارچه می اندازند. البته خشک کردن محصول در سایه بهتر بوده و محصول مرغوبتری خواهد داد. به هم زدن گل ها حین خشک شدن ضروری است. گل مرغوب،گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ های بنفش باشد و عمل خشک کردن در سایه انجام شده باشد. به این نکته توجه داشت که به علت وجود شهد زیاد در گل های این گیاه، باید مواظب مورچه ها بود.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر با من در ارتباط باشید و خوشحال خواهم شد اگر نظرات خودتون را برای من بفرستید.

  فروش بذر سبزی و یونجه در اصفهان 09132163404

  • فروش بذر سبزی و یونجه در اصفهان

فروش بذر گیاه دارویی-گاوزبان ایرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی